Wednesday, March 31, 2010

Mulakan dengan salam


Mulakan dengan salam


Situasi pertama

Suatu pagi...

Sedang menunggu teksi, setelah tgn diisyaratkan berhentilah sebuah teksi yg dipandu seorg pak cik yg berjambang lebat...

" Rauh fein?" (Nak ke mana?)

" Goma3ah!", aku menjawab.

"Yallah, ta3aal". Jawab pak cik itu.

maka aku pun masuk... bermulalah dialog antara aku dan dia...

Aku mulakan dengan salaam.

"Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam warahmatullah wabarakatuh, 3ammal eih?"
Wah! Penuh pak cik ni jawab salam... Lalu aku menjawab:
"Alhamdulillah kuwais, wa enta?"
"Alhamdulillah... enta minin? indonizi" Soal pak cik itu...
"La2, ana min malizi." Jawab ku.

Begitulah dialog basic hari2 yg pasti akan berlaku setiap kali berjumpa dengan arab.

Pernah sekali aku naik teksi semasa pulang dari kuliah terlupa memberi salam.
Lalu setelah beberapa detik, driver teksi itu berkata:

"Enta muslim???"
"Na3am alhamdulillah" jawabku.
Maka dia pun bagi pesanan dengan nada sebagaimana orang tua memarahi anaknya: Setiap kali jumpa orang, sebar-sebarkanlah salam. itu tandanya kamu seorang muslim yang baik.
Itulah yang aku fahami dari kata2nya dalam bahasa arab yg agak fushah.

Setelah itu, aku berkata "Ma'aleisy... insya-Allah".

Selepas daripada itu, hampir setiap kali aku bertemu dengan semua org yg nampak muslim (kalau ada lambang salib tak perlulah bagi salam), maka aku dahului dengan salam... lelaki kepada lelaki sahajalah :)

dan kalau diperhatikan semua org arab khususnya menjawab salam dengan mesra, siap ditanya khabar lagi.

Situasi kedua

Dua orang sahabat kulliah azhar, berjln2 dan terserempak dengan pemuda2 arab yg kurang tahap kesopanannya, lalu pemuda2 tersebut melemparkan kata2 "hungga bungga" yg apa maksudnya tak tahulah. Tetapi pastinya maksud yg tidak baik kerana mereka ketawakan dua org sahabat tersebut kemudiannya...

Lalu pelajar al-azhar tersebut menbalas:
"Ibda2 bima bada-allahu bih, qul assalamualaikum"
ابدأ بما بدأ الله به, قل السلام عليكم

Perkataan yg buruk dibalas dengan baik, itulah bijaksana bukannya balas dengan menjawab perkataan buruk juga disamping dapat memberi pengajaran kepada mereka.


~sedikit pengajaran yg berguna bagiku~

Moral of the story:
Sebarkan salam sesama kamu, sebagaimana Rasulullah s.a.w. yang sentiasa mendahului salam kepada sahabat2 baginda

Sabda Rasulullah saw "Mahukah kamu, saya beritahukan sesuatu tentang yang apabila kamu kerjakan kamu akan saling menyayangi? Budayakanlah ucapan salam diantara kamu" (Hadith riwayat Muslim)

~~~~~~~~~~
Cerita tersebut ada yg benar, diolah sendiri supaya senang ditulis.
Salah dan silap mohon diperbetulkan.


indicator:
2 bermakna huruf hamzah
3 bermakna huruf 'ain

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails