Sunday, September 20, 2009

Warkah Idul Fitri


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuhu wamaghfiratuhu waridhuanuh...

Di pagi Syawal ini (waktu Malaysia), ana ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri, maaf zahir dan batin kepada seluruh umat islam di dunia. Semoga dengan ketibaan Syawal kali ini memberi sinar baru kepada kita untuk istiqamah dengan amalan soleh yang kita kerjakan dalam bulan ramadhan.

Biarpun Ramadhan telah berlalu, janganlah ianya hanya berakhir di situ. Sebaliknya kita patut kekalkan amalan soleh untuk diamalkan di bulan yang lain juga. Insya-Allah tarbiah Ramadhan akan lebih berkesan.

Ingatlah juga, pada hari ini syaitan-syaitan dilepaskan dari belenggu. Justeru, janganlah dilayan si syaitan laknatullah itu. Pada hari raya seperti ini, setelah sebulan syaitan 'berpuasa' daripada menggoda manusia, pastinya mereka juga 'beraya' dengan menghasut manusia bersungguh-sungguh untuk melakukan kejahatan, pembaziran, kemungkaran sebagaimana sesetengah daripada kita yang akan makan bersungguh-sungguh pabila tibanya raya setelah sebulan menahan lapar dan dahaga.

" Dalam keriangan Syawwal, kadang-kadang terleka rupa-rupanya perjalanan semakin singkat menujuNYA... Moga nikmat usia yang diberi digunakan ke jalan yang diredhaiNYA. Jangan sekali alpa... Jasadmu hanya pinjaman di dunia, hatimu hanya milik Yang Esa, perjuanganmu untuk agamaNYA. Moga sentiasa dalam redhaNYA"

Selamat Hari Raya Idul Fitri, Maaf Zahir dan Batin.
Editor Ikhlas Dariku,
Kelantan, Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails