Sunday, June 6, 2010

Siapa lagi tak tahu kekejaman Yahudi??

Bedah siasat mayat sukarelawan Gaza dipenuhi peluru
2010/06/05

LONDON: Bedah siasat mayat sembilan warga Turki yang dibunuh tentera Israel ketika menyerang kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza menunjukkan peluru berselirat dan kebanyakannya ditembak dari jarak dekat.

Akhbar British, The Guardian hari ini memetik Yalcin Buyuk, Naib Pengerusi Majlis Perubatan Forensik Turki yang menjalankan bedah siasat yang diarahkan oleh Kementerian Keadilan, menyebut salah seorang mangsa ditembak bertalu-talu lebih 30 kali.
Seorang mangsa, lelaki berusia 60 tahun pula ditembak empat kali di dahi, dada, pinggul dan belakang badan, manakala seorang warga Amerika kelahiran Turki ditembak dari jarak dekat di muka, belakang kepala, dua kali di kaki dan satu di belakang badan.
Dua lagi lekaki ditembak empat kali, lima mangsa ditembak di belakang badan dan kepala, kata Buyuk.

Ketika ini berlaku konflik antara pihak berkuasa Israel dan aktivis yang terbabit mengenai apa yang sebenarnya berlaku ketika dalam serangan pada waktu subuh Isnin lalu terhadap kapal ke Gaza itu.

Israel berkata, komandonya hanya melepaskan tembakan selepas mereka diserang dengan pisau, senjata tajam dan kayu.

Ketua Yayasan Bantuan Kemanusiaan Islam, KemaBulent Yildirim, berkata ketika serangan berlaku, aktivis hanya menggunakan batang besi sebagai mempertahankan diri. - AFP
Sumber: Berita Harian

*****

Dasar 'tembak untuk bunuh'
2010/06/06

PENDUDUK Turki beramai-ramai menghadiri   majlis tahlil  dengan 
meletakkan sembilan keranda kosong menandakan warganya yang dibunuh 
Israel.

PENDUDUK Turki beramai-ramai menghadiri majlis tahlil dengan meletakkan sembilan keranda kosong menandakan warganya yang dibunuh Israel.
Kesan pada mayat aktivis bukti kekejaman Israel

LONDON: Komando Israel menggunakan dasar ‘tembak untuk bunuh’ selain melepaskan tembakan ke arah aktivis misi bantuan Gaza sekali setiap minit ketika hasil bedah siasat menunjukkan mangsa tembakan ditembak pada jarak dekat pada bahagian muka, kepala dan dari belakang.
Seorang daripada aktivis yang membuat pendedahan itu ialah Pengerusi Pertubuhan ‘Friends of Al Aqsa’, Ismail Patel, yang memberitahu seorang daripada sembilan yang maut ditembak berada di depannya.
Beliau menyifatkan komando Israel itu diberi arahan ‘tembak untuk bunuh’ kerana menggunakan peluru hidup yang dilepaskan dari helikopter.

“Kita tahu seorang ditembak setiap minit kerana sembilan orang terbunuh selain 48 lagi cedera ditembak, manakala enam lagi masih hilang,” katanya selepas tiba di sini.

Akhbar Britain, The Guardian, pula melaporkan keputusan bedah siasat ke atas sembilan mayat aktivis yang maut dan mendapati mereka ditembak berkali-kali dan sekurang-kurangnya 30 das pada jarak dekat.

Selain itu, lima daripada mangsa kena tembakan di bahagian kepala yang mengesahkan komando Yahudi diizinkan membunuh.
Aktivis Amerika Syarikat keturunan Turki, Furkan Dogan ditembak daripada jarak kurang 45 sentimeter dan tembakan mengenai muka, belakang kepala, dua kali di kaki dan sekali di bahagian belakang.

Seorang lagi lelaki yang maut berusia 60 tahun dan kena tembakan di dahi, dada, kaki dan bahagian belakangnya.

Dua lagi lelaki ditembak empat kali dan lima lagi ditembak sama ada di bahagian belakang kepala atau di belakang badan.

Ketua Yayasan Bantuan Kemanusiaan Islam Truki, Bulent Yildirim, yang mengetuai misi itu, berkata aktivis menggunakan batang besi bagi mempertahankan diri selepas askar Yahudi itu melepaskan tembakan rambang ketika menyerbu kapal Mavi Marmara.

Hubungan di antara Turki dan Israel semakin keruh selepas menuduh Tel Aviv bertindak melampaui batas menyerang konvoi misi bantuan Gaza hingga Ankara menegaskan bahawa hubungan itu akan dikurangkan hingga tahap minimum.

Seorang lagi aktivis, Talat Hussain, dari Pakistan mendakwa komando Israel menembak kepala peserta konvoi bantuan itu.

“Saya melihat sendiri serangan askar Israel itu. Kapal bantuan tidak membawa senjata. Pergaduhan berlaku apabila komando Yahudi itu cuba menahan penumpang.” - Agensi
 Sumber: Berita Harian

****

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails