Thursday, April 30, 2009

Salam Imtihan



Assalamualaikum...
Meniti hari-hari yang memenatkan. Copy ilmu dari dlm buku, save to clipboard(Otak) dan kemuadian paste dalam kertas jawapan ataupun dikeluarkan outputnya secara lisan. Itulah sebahagian besar tugas sebagai seorang pelajar.

Namun dalam memastikan ilmu itu betul-betul lekat dalam long-term memory dalam otak mesti usaha lebih sikit. Yakni selepas imtihan atau bahasa saintifiknya 'exam', jangan tinggal terus ilmu-ilmu tersebut. Sebaliknya perlu dibuat ulangkaji atau 'iadah dan pastinya proses ini lebih mudah daripada proses mula-mula memasukkan ilmu dalam CPU(otak) disebabkan 'main idea' tu sudah ada dalam kepala. Maknanya RAM(Random Access Memory) sebelum ini telah memproses data tersebut dalam internal HDD. Dan selepas menjalani proses 'recovery data' insya-Allah ilmu tu akan dpt diingati dalam tempoh masa yg lama. Lebih-lebih lagi kalau kita mengajar orang lain pula berkenaan ilmu tersebut.

Faham tak? hehe..bahasa computer sket sbb PC baru kena format disebabkan kerosakan system yg agak kritikal.

Dlm kesempatan post ni, ana cuma nak mengucapkan selamat berjaya kepada ana :) dan juga saahabat-sahabat dalam menempuhi imtihan yg akan/bakal/hampir tiba... Ana juga memohon maaf kepada semua atas segala salah silap yg telah dilakukan selama ini. Lapang-lapangkan hati, insya-Allah dipermudahkan oleh Allah.
Bittaufiq wannajah...

"Jangan dilihat pada Letihnya USAHA, tapi lihatlah betapa Manisnya sebuah KEJAYAAN"

Ya Allah, Berikanlah kami kejayaan didunia dan akhirat. Amiin.

2 comments:

Muhammad Farid Hadhari said...

salam ziarah...enta nak exam, ana abis doh nih... menunggu natijah lar pulak.... hihihi.. ana doakan enta berjaya...

Nasrullah said...

Syukron... Semoga nta najah dlm imtihan dunia dan akhirat. Cuti2 ni jgn lupa gi tarbiah adik2 kt sek. tu...hehehe...kita jumpa di klate insya-Allah nnti ana balik...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails